8 meest voorkomende fouten in e-mailmarketing en hoe je ze kunt voorkomen

JJoost 10 augustus 2023 14:37

E-mailmarketing is een krachtig instrument in de wereld van online marketing. Maar net als alle andere marketingstrategieën, gaat het niet zonder de risico's van fouten. In dit artikel onthullen we de 8 meest voorkomende fouten in e-mailmarketing en geven we je nuttige tips om ze te voorkomen.

1. Geen duidelijke call-to-action

Een van de grootste fouten die gemaakt worden in e-mailmarketing is het niet hebben van een duidelijke call-to-action (CTA). Je wilt dat je lezers iets doen na het lezen van je e-mail, toch? Zorg ervoor dat je CTA opvalt en duidelijk is.

2. Geen personalisatie

Personalisatie is de sleutel tot succesvolle e-mailmarketing. De ontvangers van je e-mails willen zich speciaal voelen, niet zomaar een nummer in je database. Gebruik hun naam en andere persoonlijke informatie waar mogelijk.

3. Slechte onderwerpregels

De onderwerpregel van je e-mail is het eerste dat je ontvangers zien. Als het niet interessant of boeiend is, wordt je e-mail waarschijnlijk nooit geopend. Besteed voldoende tijd aan het creëren van aantrekkelijke onderwerpregels.

4. Te veel e-mails versturen

Hoewel het belangrijk is om regelmatig te communiceren met je publiek, kan het versturen van te veel e-mails leiden tot afmeldingen. Zoek een goed evenwicht tussen betrokken blijven en je ontvangers niet overweldigen.

5. Geen gebruik maken van segmentatie

Niet iedereen in je e-maillijst heeft dezelfde interesses of behoeften. Door je lijst te segmenteren, kun je relevantere e-mails sturen naar verschillende groepen binnen je publiek.

6. Verwaarlozing van mobiele gebruikers

Meer dan de helft van alle e-mails wordt tegenwoordig geopend op mobiele apparaten. Zorg ervoor dat je e-mails geoptimaliseerd zijn voor mobiel om een positieve ervaring voor alle gebruikers te garanderen.

7. Geen e-mailautomatisering

E-mailautomatisering kan je enorm veel tijd besparen en je e-mailmarketing efficiënter maken. Als je nog geen gebruik maakt van automatisering, is het tijd om te beginnen.

8. Geen metingen en analyses

Als je je e-mailmarketing wilt verbeteren, is het cruciaal om te meten wat werkt en wat niet. Maak gebruik van de analytische tools die tot je beschikking staan om je strategie te verfijnen.

Fout Oplossing
Geen duidelijke call-to-action Zorg voor een opvallende en duidelijke CTA
Geen personalisatie Gebruik de naam van de ontvanger en andere persoonlijke informatie
Slechte onderwerpregels Besteed tijd aan het maken van boeiende onderwerpregels
Te veel e-mails versturen Vind een evenwicht tussen betrokkenheid en overweldiging
Geen gebruik maken van segmentatie Segmenteer je lijst om relevantere e-mails te sturen
Verwaarlozing van mobiele gebruikers Optimaliseer je e-mails voor mobiele apparaten
Geen e-mailautomatisering Maak gebruik van e-mailautomatisering
Geen metingen en analyses Meet en analyseer je e-mailmarketing resultaten

Meer artikelen

Lees ook

Hier zijn een aantal interessante artikelen op andere sites uit ons netwerk.